رزین و کاربرد آن در صنایع

آشنایی با رزین و کاربرد آن در صنایع مختلف

رزین ماده چسپناکی بوده که به روش های مختلفی فراوری می شود. امروز قصد داریم به آشنایی با رزین و کاربرد آن در صنایع مختلف بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

رزین ها قابل حل در آب نبوده و برای حل شدن آن باید از الکل استفاده نمایید. با توجه به بوی رزین می توانید نوع طبیعی آن را تشخیص دهید. در نظر داشته باشید تمامی رزین ها با توجه به گذشت زمان سخت تر و سفت تر شده و کیفیت آن افزایش می یابد.

رزین طبیعی با کیفیت

یکی از موارد حائز اهمیت تشخیص رزین با کیفیت است که در صورت عدم توجه ممکن است محصول مورد نظر شما از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد. انواع رزین های طبیعی از ترکیبات ناپایدار گیاهان استخراج می نمایند. رنگ طبیعی رزین زرد یا قهوه ای شفاف بوده و می‌تواند با توجه به میزان سختی آن در رنگ های بین نارنجی و قهوه ای تیره مشخص شود.

انواع ترکیبات رزین در صنایع مختلف

انواع رزین ها با توجه به مواد تشکیل‌دهنده ،کاربرد و مصارف مختلفی داشته و در بخش های متنوع طبقه بندی می شود که می توانیم به رزین اپوکسی، رزین فنولیک، رزین پلی استر و سایر رزین ها در صنعت اشاره نماییم. اما با توجه به کاربرد های خاص رزین اپوکسی در صنعت، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر قصد خرید انواع رزین و ترکیبات آن را دارید، می توانید از خدمات واردات و صادرات مجموعه ماران تجارت استفاده کرده و انواع چسب رزین، رنگ و پوشش همچنین جوهر خریداری نمایید. در ادامه به آشنایی با رزین و کاربرد آن در صنایع مختلف می پردازیم.

رزین لمینت

رزین لمینت در واقع رزین اپوکسی غلیظ با گرانروی بالا بوده و برای پوشش سطوح گزینه مناسبی محسوب می‌ شود و می ‌توانید در صنایع مختلف با توجه به ضخامت هایی در نظر گرفته شده، استفاده نمایید. در نظر داشته باشید حداکثر ضخامت لایه ای یک الی دو سانتی متر برای پوشش مورد استفاده قرار می گیرد که می توانیم به انواع رزین های مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش، رزین های ریخته گری، نقاشی تجهیزات دکوری، انواع آثار هنری، طراحی و تولید جواهرات زرین اپوکسی و در نهایت به آب بندی سطوح مانند میز کار و تجهیزات چوبی اشاره نماییم.

مدت زمان پخت و پردازش رزین

یکی از موارد حائز اهمیت توجه به زمان پردازش و پخت رزین است. زمان پردازش شده از عوامل اساسی در رزین های اپوکسی بوده و پس از ترکیب آن با هاردنر پردازش می شود. در نتیجه زمان کم پردازش باعث شده لایه سریع ایجاد شده و در فواصل کوتاه تر بر روی هم اضافه می شود.  در ادامه به آشنایی با رزین و کاربرد آن در صنایع مختلف می پردازیم.

یکی از موارد دشوار در زمان کار و طراحی با رزین، هواگیری بوده که ممکن است در زمان ایجاد حباب های تشکیل می شود اما در زمان پردازش فرصت دارید از ایجاد حباب جلوگیری نمایید. بعد از پردازش زمان پخت فرا رسیده و باید مدت زمان لازم برای سختی گذرانیده شود  تا با متریال سخت و محکم مواجه شوید. زمان پخت با زمان پردازش رابطه مستقیمی داشته اگر زمان پردازش کوتاه باشد، زمان پخت نیز کوتاه تر خواهد شد.

ویژگی های رزین اپوکسی

رزین اپوکسی مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و برای طراحی انواع میز ها بهترین گزینه محسوب می شود. این ترکیب از ضربه ناگهانی و ترک خوردگی ها جلوگیری کرده و استحکام مطلوبی در زمان فشار دارد. چگالی این ماده حدود ۲ گرم در هر سانتی متر در نظر گرفته می شود. همچنین مقاومت بالایی در برابر اشعه ماورای بنفش و حرارت دارد. در چسبندگی رزین اپوکسی باعث می شود بر روی تمام متریال های چوبی استفاده شود. مقاومت در برابر اسید ها، مقاومت در برابر هوای ناپایدار، از دیگر مزایای رزین اپوکسی محسوب می شود.

چسپ رزین

چسب رزین بیشتر در صنعت ساختمان سازی به کار رفته و به دلیل آن زمان طولانی جهت پخت است که برای فعالیت هایی مانند چوب بری، گزینه مناسبی محسوب می شود. می‌ توانید چسب رزین را در فعالیت های ساختمانی مورد استفاده قرار دهید.