نفش پیگمنت در صنعت

نقش پیگمنت در صنعت

به جرات می‌ توان گفت که پیگمنت یکی از عناصر بسیار ضروری و مهم در صنایع به شمار می رود. این محصول می‌تواند جهت عرضه محصولات مختلفی به بازار جزو موارد الزامی به حساب بیاید. پیگمنت که با آن رنگ دانه گفته می‌شود، ماده سیاه رنگی و یا سفید بوده و می‌تواند به گونه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر این محصول در تولید محصولات صنعتی همانند رنگ روکش و حتی قطعات پلاستیکی جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یک عضو جدا نشدنی به حساب می آید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد نقش پیگمنت در صنعت اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

به طور کلی این ماده جهت عبور انتخابی از طول موج نور به یک رنگ خاص تبدیل می شود. با وجود اینکه بسیاری از موادی که در طبیعت وجود دارند دارای چه خاصیتی می باشند، اما پیگمنت ها می توانند به صورت عملی در زمان کاملاً معمولی واردات و در عین حال از قدرت رنگ پذیری بسیار زیادی برخوردار باشند. به همین خاطر می توان گفت که نفش پیگمنت در صنعت اهمیت بسیار بالایی دارد و می تواند جهت تولید محصولات صنعتی به صورت فوق العاده ای عمل کند.

پیگمنت عضوی جدانشدنی صنایع

همانطور که گفته شد، نقش پیگمنت در صنعت در سیار مهم است و می‌توان گفت که این ماده به یکی از اعضای جدا نشدنی در صنایع مختلف به حساب می آید. به طور کلی مواد رنگی متشکل از دو دسته گلی رنگ و رنگ دانه ها یا همان پیگمنت می شوند. رنگدانه جزو مهم ترین ماده ای که در صنعت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل خاصیت منحصر به فردی که دارد، به شکل وسیعی در اشکال گوناگون به کار گرفته می‌شود.

در میان رنگ و رنگ دانه تفاوتی وجود دارد و آن هم این است که رنگ در ماده حل شده اما رنگدانه یا همان پیگمنت روی سطوح جسم های مختلف تاثیرگذار خواهند بود و ماده اصلی را هدف قرار نمی دهد. می توان گفت که در حال حاضر هیچ جایگزینی برای تولید قطعات و محصولات صنعتی برای پیگمنت وجود ندارد و همه افراد به دنبال تامین رنگدانه با کیفیت بسیار بالایی هستند، تا از این را بتوانند محصولات خود را در زمینه های مختلف با کیفیت مناسبی عرضه کنند.

ماران تجارت که سالیان زیادی است و فعالیت در زمینه ای تامین رنگدانه و واردات پیگمنت میپردازد، میتواند بهترین نمونه های این محصول را به تولیدکنندگان صنایع مختلف ارائه دهد. لازم است بدانید که وجود پیگمنت در تولید محصولات نظیر رنگ، جوهر مرکب ، چاپ و… بسیار مهم بوده و باید از نمونه های با کیفیت این محصول استفاده شود؛ در غیر این صورت نتیجه مطلوبی را نمی توان مشاهده کرد.

نفش پیگمنت در صنایع

نقش پیگمنت در صنعت رنگ

می توان گفت که پیگمنت یا همان رنگ دانه جزو اصلی‌ترین عنصری است که در صنعت رنگ وجود دارد. پیگمنت در شکل ها و اندازه های گوناگونی وجود دارد و افراد می‌توانند بر اساس محصولات تولیدی خود و رنگی که در نظر دارند، آن ها را انتخاب کنند. پیگمنت  ها در آب نامحلول بوده و تنها می‌توانند سطح یک ماده را رنگ کنند و به هیچ وجه با خود ماده اصلی جذب نمی شوند.

رنگ دانه ها از نظر ثبات و دوام در سطح بالایی قرار دارند که این مورد یکی از ویژگی های اصلی و خا ص آنها محسوب می‌شود. پیگمنت های مختلف می توانند طول موج های به خصوصی را به خود جذب کرده و سبب تغییر رنگ نوری که از آن ها منعکس می‌شود، بشوند. البته که این مورد به آن معنا نیست که پیوند دارای خواص فلورسانس یا فسفر سانس می باشد. از جمله نقش پیگمنت در صنایع می توان به تولید رنگ، لاک، رنگ های روغنی، رنگ پلاستیکی، قطعات فلزی و آهنی، رنگرزی قطعات خودرو و…. اشاره کرد. همین کاربرد های بسیار گسترده و مهم باعث شده تا تمامی صنایع اهمیت ویژه‌ای به واردات پیگمنت و خرید آن بدهند.

دلیل استفاده از نقش پیگمنت در صنعت

همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، وجود ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد در رنگدانه باعث شده تا نقش پیگمنت در صنعت  بسیار پررنگ شود. از جمله ویژگی‌های اصلی این مدل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاوم در مقابل خاصیت های اسیدی و تنوع در رنگبندی
  • دارای ماهیت شیمیایی
  • برخورداری از ساختار کریستالی
  • میزان پخش شوندگی بسیار بالا