مواد اولیه تولید پلاستیک

مواد اولیه تولید پلاستیک

بدون شک برای ساخت انواع محصولات پلاستیکی از یک سری از مواد اولیه استفاده می‌کنند که هر کدام نقش مهمی را برای ساخت این محصولات ایفا می‌کنند. می‌توان گفت که کیفیت مواد اولیه و استفاده درست از آن‌ها تا حد بسیار زیادی در که در کیفیت نهایی محصولات مؤثر خواهد بود. به‌ طورکلی پلاستیک‌ها از مواد متعددی به تولید می‌رسند. ما در این مطلب قصد داریم تا به تا به ‌طور کامل در مورد مواد اولیه تولید پلاستیک صحبت کنیم. اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌شود که از این مطلب با سایت از سایت ماران تجارت با ما همراه باشید.

تامین مواد اولیه پلاستیک

علاوه‌بر مواد پلاستیکی، قطعاً تأمین مواد اولیه شیمیایی برای تولید اکثر محصولات اهمیت بالایی دارد. خوشبختانه در کشور ما متشکل از شرکت‌های تجاری متعددی بود که می‌توانند انواع مواد شیمیایی را که در سطح کیفی بالا به تولیدکنندگان ارائه دهند. مجموعه ماران تجارت در زمینه واردات پیگمنت، واردات رزین، واردات مونومر و دیگر محصولات شیمیایی مهم و کاربردی به فعالیت پرداخته و این محصولات را در با کیفیت و قیمت حداقلی به خریداران عزیز ارائه می‌دهد. درصورتی ‌که می‌خواهید درمورد تمامی مواد اولیه شیمیایی اطلاعات بیشتری را بدست آورده و جهت سفارش آن‌ها اقدام کنید، کارشناسان فروش ما می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

بررسی مواد اولیه تولید پلاستیک

پیش ‌از توضیح در مورد مواد اولیه تولید پلاستیک لازم است که تعریف کلی از این محصول داشته باشیم. درحقیقت پلاستیک نوعی اصطلاح بود که به یک سری از محصولات داده می‌شود. می‌توان گفت که برای تولید هر محصول پلاستیکی از یکسری منابع طبیعی یا مصنوعی استفاده می‌گردد. پلاستیک‌ها یک نوع ماده بود که می‌توان آن‌ها را در حالت نرم فرم دهید.  همچنین می توان برای افزایش و برای حفاظت از فرم اولیه  آن‌ها را به این مواد را به جامد تبدیل کرد. عنصرهای اصلی که مواد اولیه تولید پلاستیک اصلی عبارت‌اند از:

  • زغال‌ سنگ
  • گاز طبیعی
  • نفت
  • نمک خام
  • سلولز

این مواد تا حدودی در طبیعت یافت می‌شوند. برای تولید پلاستیک مواد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم است بدانید که برای تولید پلاستیک ماده اولیه بنام پروپلین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌ها پلیمری هستند. بدین‌ معنا که از از پیوستن زنجیره و مولکول‌های مونومر تولید می‌شوند. پلی استایرن نیز مدلی از چنین ماده‌هایی از پلیمره بوده که به دلیل اتصال بدلیل اتصال قوی‌ که دارند، بسیار ماندگار هستند.

سلولز به‌ عنوان ماده مواد اولیه تولید پلاستیک

پلاستیک‌هایی که از سلولز به تولید می‌رسند، با محیط ‌زیست سازگار می‌باشند و این محصولات از پردازش سلولز یا مشتقات سلولز یا مشتقات آن به تولید می‌رسند. شایان ذکر است که پلاستیک‌های سلولزی معمولاً از درختانی که چوب نرمی دارند، به ساخت می‌رسند که به‌ عنوان ماده اولیه آن‌ها به حساب می‌آید. بدلیل این‌که معمولاً پلاستیک‌های سلولزی دارای دسترسی راحتی بوده و هزینه‌ تولید آن‌ها کم است،  در حال حاضر دارای جایگاه ویژه‌ای در صنعت پلاستیک هستند.

گاز طبیعی به‌عنوان ماده اولیه پلاستیک

اکثر افراد نمی‌دانند که گاز طبیعی در حقیقت آغاز تولیدات پلاستیک به حساب می‌آید. کمپانی کراکر برای نخستین بار در فرآیند تولید پلاستیک برای مواد اولیه تولید پلاستیک از گاز طبیعی استفاده کرده ‌است. پلی اتیلن در حال‌ حاضر جزء پراستفاده ترین پلاستیک‌ها پلیمر بوده که مواد اولیه آن‌ها  از گاز طبیعی است.

نفت خام

برای تولید پلاستیک های مبتنی بر نفت، از گاز طبیعی و یا نفت برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. به ‌طور تقریبی می‌توان گفت که در تمامی زمینه‌های امروزی همانند محل کار،  خودروسازی و… این محصولات کاربرد دارند. تولید جهانی پلاستیک‌های نفتی در سال 2000 چشمگیری داشت و به حدود 1.7 تن رسیده  که رشد افزایش جمعیت در بخش‌های ساحلی در قرن بیستم نیز به ‌تدریج افزایش به ‌صورت تدریجی افزایش پیدا کرده است. استفاده از مواد پلاستیکی مبتنی بر نفت نیز برای زمینه‌های زیر افزایش پیدا کرد:

  • پزشکی
  • صنعتی
  • تجاری و شهری

این محصولات به شکل عمدی و یا ناخواسته در محیط به وجود آمده اند و سبب ایجاد مشکلات محیط‌زیستی متعددی شدند. چراکه بدلیل پایداری بالا و تجزیه آن‌ها خیلی دیر اتفاق می‌افتد.