رنگ در صنعت چاپ

مواد اولیه رنگ سازی در صنعت چاپ

مرکب به عنوان یکی از مواد اولیه رنگ سازی در صنعت چاپ محسوب می شود. برای ویژگی های مواد اولیه رنگ سازی  با ما همراه باشید.

اجرا تشکیل دهنده رنگ در چاپ

رنگ ها در چاپ دو بخش رنگدانه تشکیل شده است. رنگدانه ماده رنگی نامحلول در آب بوده که از پودر های سنگی، خاک رس و سایر رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. محمل رنگ ها مایعی است که با رنگدانه مخلوط شده و باعث چسبیدن آن بر روی متریال مورد نظر می شود. از سفیده تخم مرغ، چسب و محلول قند به عنوان محمل های رنگ استفاده می شود اما امروزه محلول های رنگ را با روغن و آب ترکیب می نمایند تا رنگ های روغنی و آلی تولید شود.

مرکب چیست

مرکب چاپ حاوی رنگدانه بوده که برای رنگ آمیزی و طراحی به وسیله قلم یا تجهیزات چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت مرکب از حلال‌ ها، رنگدانه ‌ها، رزین ها و روان کننده ها استفاده می شود و با توجه به کاربرد آن در غلظت های مختلفی قابل ساخت و تولید است. در نظر داشته باشید در صنعت چاپ استاندارد هایی وجود دارد که باید رنگ ها با توجه به استاندارد های ساخت جهانی تولید شود. در ادامه به مواد اولیه رنگ سازی در صنعت چاپ می پردازیم.

مراحل ساخت مرکب

ساخت مرکب دو مرحله اساسی داشته که می توانیم به مرحله مخلوط کردن و آسیاب کردن اشاره نماییم.

در مرحله مخلوط کردن رنگدانه ها با مواد افزودنی ترکیب می ‌شود. این ترکیب آنقدر ادامه پیدا می کند که رزین در رنگدانه ها نفوذ کرده و کاملاً ترکیب شود.

مرکب پس از ترکیب و میکس شدن با رزین و سایر موارد افزودنی خشک می شود. پس از خشک شدن، در دستگاه آسیاب می شود تا به اندازه یک الی دو میکرون برسد. پس از آسیاب مرکب با روغن های گیاهی معدنی و رزین ها دوباره ترکیب شده و برای فعالیت ‌های مختلفی از مرکب چاپ استفاده می شود. اگر قصد خرید مواد اولیه مرکب، رنگ و چسب برای فعالیت ‌های صنعتی خود را دارید، می توانید به سایت ماران تجارت مراجعه کرده و محصول مد نظر خود را خریداری نمایید

انتخاب رنگدانه مرکب

یکی از موارد حائز اهمیت انتخاب رنگدانه بوده که با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار می ‌گیرد. رنگدانه ‌ها خواص فیزیکی و شیمیایی داشته و به میزان قدرت پخش شوندگی آن مورد توجه قرار می ‌گیرد. انتخاب رنگ به صورتی انجام می شود تا ترکیب مناسبی انجام شود. پس از خیس شدن رنگدانه و تبدیل آن به مرکب، پروسه میکس و آسیاب انجام می شود.

در نظر داشته باشید ترکیبات ضد کف، خیس کننده و غیره به مرکب ساز با توجه به نوع ماشین و شرایط اقلیمی ترکیب می شود تا محصول باکیفیت ایجاد شود. در ادامه به مواد اولیه رنگ سازی در صنعت چاپ می پردازیم.

منظور از مرکب افشان چیست

مرکب افشان یکی از جدید ترین مرکب های چاپ بوده و از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند. این مرکب ها برای چاپ مورد نظر در رزین های خاصی که حلال های اکسیژنه بوده خیسانده می شود. این تکنیک نسبتاً جدید بوده و می توان در کلیه سطوح صنعتی اداری و تجاری مورد استفاده قرار دهید.

خمیر واکس در صنعت چاپ

خمیر واکس جزء مواردی است که برای لیز کردن سطح چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به نقاط ذوب و اشکال آن با یکدیگر تفکیک و متمایز می شوند. واکس ها در حلال مرکب محلول نبوده ولی درجه حرارت بالاتر از نقطه ذوب شان دارند.

برای تهیه خمیر واکس ابتدا بخشی از حلال ها و مواد رزینی مرکب را با واکس با نسبت های تعیین شده حرارت داده تا مخلوط به درجه حرارت بالای نقطه جوش رزین واکس برسد. محلول ذوب شده را روی آسیاب به وسیله آب خنک کرده و باعث ایجاد خمیر واکسی یکنواخت می ‌شود که می‌توان در صنعت برای کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار داد.

جمع بندی

در این بخش به بررسی مواد اولیه رنگ سازی در صنعت چاپ پرداختیم. اگر قصد خرید انواع مرکب، انواع چسب رزین و جوهر برای فعالیت های صنعتی خود دارید، می توانید به مجموعه ماران تجارت مراجعه کرده و مواد اولیه مورد نظر خود را خریداری نمایید.