چسب

چسب چیست و کاربرد چسب‌های برتر ایران

چسب ماده‌ای چسبناک است که از آن برای اتصال دو جسم یا قطعات مختلف استفاده می‌کنند. این ماده از پلیمرهای عالی غیر فلزی تشکیل شده است که به صورت مایع و یا جامد وجود دارد. انواع چسب مقاومت و کیفیت‌ های مختلفی دارند ولی کارکرد کلی همه آنها به یک صورت است.

به منظور چسباندن دو قطعه وسیله یا تجهیزات مختلف، چسب‌ها از مهم ترین و اصلی ترین مواد هستند. انواع چسب به گونه ای هستند که جدا کردن آنها پس از خشک شدن دو قطعه یا وسیله کار سختی است و به همین دلیل جزء بهترین محصولات صنعتی به حساب می‌آیند.

ماهیت انواع چسب‌ها به صورت شیمیایی است و با ایجاد پیوند واندروالسی بین سطوح، اتصالی قوی ایجاد می‌ کند.

 چسب حرارتی یا تفنگی

چسب ‌های حرارتی با استفاده از یک تفنگ مخصوص ذوب شده و روی سطح مورد نظر قرار می‌ گیرند. از مهمترین کاربردهای این محصول می ‌توان به استفاده از آن در اتصال کاغذ و مقوا، چسباندن پارچه، صحافی کتاب، چسباندن سرامیک، فلزات، شیشه، پلاستیک و حتی لاستیک اشاره کرد. این ماده  گزینه  مناسبی برای چسباندن چوب یا سطوح متخلخل نیستند. امروزه در صنایع تولیدی، نجاری و ساخت و ساز تجهیزات چوبی، حمل و بسته بندی و تولید تجهیزات تزیینی مختلف، از چسب حرارتی استفاده می‌کنند.

 چسب سیلیکون

چسب سیلیکون از جمله چسب‌ های پلیمری پرکاربرد است که می‌تواند دماهای بسیار پایین یا بسیار بالا را تحمل کند، از اصلی‌ترین کاربردهای این نوع ماده می‌ توان به درزگیری فضاهای کم مانند سینک، تجهیزات آشپزخانه و حمام، نصب و درزگیری شیشه ‌ها و پنجره‌ها، نصب وسایل دکوراسیون و تزئینی، عایق بندی سطوح در برابر رطوبت و حرارت اشاره کرد. چسب‌های سیلیکون دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها کاربردهای مخصوص به خود را داشته ولی به طور معمول وظیفه همه آنها چسباندن وسایل و تجهیزات مختلف است.

 چسب آکواریوم

چسب پلی اورتان که با نام چسب سوئیسی نیز شناخته می ‌شود از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در زمینه‌های آب بندی و درزگیری مناسب باشد.

این نوع محصول از ماندگاری و استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و می ‌توان آن را در سه رنگ مشکی، طوسی و سفید پیدا کرد. از جمله کاربردهای چسب پلی اورتان می‌توان به

  • عایق بندی و درزگیری پنجره‌ها
  • چسباندن شیشه‌های اتومبیل و ساختمانی
  • چسباندن آینه
  • استفاده از آن در صنعت چرم‌سازی به منظور تولید کفش
  • استفاده در مکان‌هایی با لرزش زیاد مانند وسایل نقلیه
  • و…..

اشاره کرد.

 چسب چوب

از جمله محکم ترین و باکیفیت ترین ها، چسب چوب است که از آن برای متصل کردن دو قطعه چوب به یکدیگر استفاده می‌ کنند. به همین دلیل در صنعت مبل سازی و تعمیر مبل بالاترین کاربرد را دارد. این چسب‌ ها به صورت حلبی و کیلویی در بازار وجود دارند و غیر از اتصال چوب کاربردهای دیگری مانند چسباندن کاغذ های مقوایی یا تکه‌ های مجسمه را دارند. در حال حاضر چسب چوب ‌ها در دو نوع سفید و بی رنگ در بازار وجود دارند و شما باید هنگام خرید دقت کنید باکیفیت ترین نوع آن را تهیه نمایید.

 چسب قطره‌ای

یکی دیگر از معروف ترین و کاربردی ترین محصول، چسب قطره ای است که از آن را برای چسباندن سطوح فلزی، شیشه ای، سرامیکی، پلاستیکی و غیره استفاده می‌کنند. چسب‌های قطره‌ای از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و امروزه می‌توان آنها را به وفور در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها پیدا کرد. چسب‌های قطره‌ای نیز دارای تنوع بالایی هستند و از برخی از آنها به صورت تخصصی استفاده می‌شود. برای چسباندن وسایل و تجهیزات مختلف استفاده از چند قطره آن کفایت کرده و به سرعت خشک می‌شود.

 چسب موکت

اصلی ترین کاربرد چسب موکت برای چسباندن موکت بر روی کف است اما می‌توان از آن استفاده‌های دیگری نیز کرد، برای مثال جهت چسباندن فوم و اسفنج نیز از این محصول استفاده میشود که دارای کاربردهای زیادی است. این چسب‌ها از مقاومت زیادی در برابر آب و حرارت برخوردار بوده و قدرت چسبندگی زیادی دارند. در چند سال اخیر شاهد استفاده از چسب موکت در صنایع کیف و کفش، تولید اسباب بازی و محصولات دیگر هستیم. این چسب‌ها به راحتی روی سطوحی مانند بتن، کاشی و سرامیک، لمینت، چوب سخت و وینیل قرار می ‌گیرند و ماندگاری زیادی دارند.