تولید رنگ

تولید رنگ چگونه است؟

رنگ یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار پرکاربرد است که می‌توان متو جه نقش مهم آن در تولید محصولات مختلف شد. در حال‌حاضر برای نقاشی دیوارها، تولید قطعات مختلف، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و بسیاری از موارد دیگر رنگ‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.  برخی تصور می‌کنند که استفاده از این محصول تنها محدود به کشیدن روی دیوار می‌باشد. اما این محصول صنعتی کاربرد بسیار وسیع و متنوعی دارد که در یک مطلب نمی‌توان او به توضیخ تمامی آن‌ها پرداخت.  یکی از سوالاتی که اکثر افراد با آن مواجه هستند این است که تولید رنگ چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌شود که حتما در ادامه با ما همراه باشید.

می‌توان گفت که استفاده از این محصول و حدود 25 هزار سال پیش بازمی‌گردد. البته در آن زمان هنرمندان برای تهیه رنگ‌ها از مواد طبیعی که به‌ راحتی پیدا می‌شدند، استفاده می‌کردند. اما درحال‌حاضر استفاده از مواد اولیه رنگ به همراه افزودنی‌هایی می‌تواند و این محصولات را با کیفیت و ماندگاری بیشتری و به تولید برساند. در زمان‌های گذشته از محصولاتی نظیر زغال‌ سنگ و میوه‌، و… استفاده می‌شد. مصریان از این محصولات به‌ عنوان روکش مناسب برای چوب کشتی استفاده می‌کردند. اما رفته‌رفته با پیشرفت تکنولوژی محصولات صنعتی متعددی به میان آمد که توانستند تحول بزرگی را در صنایع رنگ‌ سازی ایجاد کنند.

مواد اولیه برای تولید رنگ

همان‌ طور که در بخش قبل به این‌ موضوع اشاره کردیم، برخلاف زمان‌های گذشته که برای تولید رنگ از محصولات طبیعی نظیر زغال‌ سنگ و یا میوه‌های مختلف استفاده می‌شد، درحال‌حاضر مواد شیمیایی با یکدیگر ترکیب‌ شده و در این محصولات را به تولید می‌رسانند. به‌طورکلی رنگ‌ها متشکل از چهار ماده اصلی رزین پیگمنت، حلال و مواد افزودنی هستند.

رزین یکی از اتصال‌دهنده هایی است که می‌ تواند رنگدانه‌ها را در کنار یکدیگر نگهداری کند و این امر شرایط را فراهم می‌کند تا رنگ به یک سطح بچسبند. این محصولات بر پایه آب بوده و از پلیمرهای امولوسیون آکریلیک برای اتصال یکدیگر استفاده خواهند کرد. پلیمرهای آکریلیک در مدل‌های مختلفی به موجود هستند. لازم است بدانید که رنگ‌های ارزان موجود در بازار از پلی‌ وینیل استات برای اتصال استفاده می‌نمایند. مواد افزودنی نیز در تولید این محصولات نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث شده تا رنگ‌ها پس‌از قرار گرفتن روی یک سطح پس‌از مدتی خشک شوند. حلال‌ها نیز عامل حمل به‌عنوان حامل عمل خواهد کرد و می‌توانند به ترکیب رنگدانه‌ها با رزین کمک بسزایی کنند.

وارد کننده مواد اولیه رنگ

یکی از دغدغه‌های اکثر تولیدکنندگان رنگ پیدا کردن مواد اولیه رنگ‌ سازی باکیفیت است. مجموعه‌ای ماران تجارت به‌ عنوان باسابقه‌ترین وارد کننده مواد اولیه رنگ می‌توانند در این زمینه به افراد کمک کنند تا از مواد اولیه باکیفیت برای تولید محصولات خود استفاده کنند.

در بخش قبلی نیز گفتیم که برای تولید رنگ و چهار ماده اصلی حلال، پیگمنت ، رزین و مواد افزودنی نیاز است. در حقیقت کسانی که در حوزه تولید رنگ فعالیت می‌پردازند،  باید برای تهیه پیگمنت و  خرید مواد اولیه رنگ و رزین حتما به‌دنبال نمونه‌های باکیفیتی باشند. درحال‌حاضر مدل‌هایی که از خارج کشور به کشور ما وارد می‌شوند،  و دارای کیفیت مطلوبی بوده و می‌توانند انواع رنگ‌ها را با او عملکرد مناسبی در تولید کنند. به‌ همین خاطر نیز مراجعه به شرکت‌هایی که به واردات مواد اولیه شیمیایی می‌پردازند، می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد و به تولید کنندگان برای افزایش فروش رنگ و دیگر محصولات شیمیایی کمک بسزایی کند.

تولید رنگ چگونه است؟

شیوه ساخت رنگ

برای تولید رنگ 5مرحله وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • اندازه‌گیری مواد
  • آماده‌ سازی و پراکندگی
  • در نظر گرفتن وزن
  • آزمایش
  • بسته‌بندی

رنگ‌ها در تناژ بالایی به تولید می‌رسند و با استفاده از ویت های کالیبره شده مواد تشکیل‌دهنده را در مقیاس بزرگ اندازه‌گیری کرده و سپس وزن می‌کنند. پیوندها در مرحله بعدی به این ماده اضافه می‌شوند و به نوعی پودر ریز بوده و می‌تواند در رنگ توده‌هایی را ایجاد کنند و باعث افزایش غلظت آن شوند.

وجود رزین و مواد افزودنی نیز چسبیدن این پودر به یکدیگر و جلوگیری کرده و به تولید رنگ کمک می‌کند. در مرحله رها کردن مواد افزودنی حلال و رزین در یک ظرف بزرگ ترکیب خواهند شد. در این مرحله باید مواد افزودنی را در آخر اضافه کرد. سپس محصول نهایی به آزمایشگاه برده شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمانی‌که رنگ آماده شد و از نظر مواردی نظیر استحکام، درخشش، ویسکوزیته آن را بررسی کرده و سپس تایید می‌کنند. مرحله آخر نیز بسته‌ بندی می‌باشد که در دو نمونه صورت می‌گیرد.