کاربرد پلی وینیل الکل

کاربرد پلی وینیل الکل

پلی‌ وینیل الکل جزو مواد اولیه صنعتی بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از آن محصولات مختلفی را به تولید رساند. به‌ طور کلی این محصول یک ترکیب شیمیایی بوده که به‌ صورت محلول در آب می‌باشد. در حال‌ حاضر نیز کاربردهایی در زمینه کاغذسازی تولید رنگ تولید چسب و… دارد. پلی‌ وینیل به شکل طبیعی به رنگ سفید و در برخی موارد نیز به رنگ شفاف وجود داشته و هیچ‌گونه بویی ندارد. خواص شیمیایی و فیزیکی این ماده در آن را به یکی از مهم‌ترین مواد اولیه رنگ و مواد اولیه چسب تبدیل کرده‌ است. ما در این مطلب از سایت ماران تجارت قصد داریم در خصوص کاربرد پلی وینیل الکل صحبت کنیم.

علاوه‌بر تمامی موارد، این ماده صنعتی  ممکن است در برخی نقاط به شکل پودری نیز مورد استفاده قرار بگیرد.  نمونه پودری آن سفید بوده و هیچ‌گونه بویی ندارد. همچنین محلول‌های آبی آن به شکل خالص از نظر PH اسیدی و کاملاً خنثی هستند و همیشه در معرض رشد کپک‌ها قرار گرفته‌اند. این ترکیب صنعتی تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد. به‌ همین دلیل نیز برای تولید محصولاتی همانند رنگ و مرکب چاپ استفاده می‌شود، تا از این طریق بتوان غلظت آن‌ ها را افزایش داد. در ادامه در مورد روش تولید، ساختار و همچنین کاربردهای اصلی این محصول و توضیحاتی را شرح می‌ دهیم.

نحوه تولید پلی‌ وینیل الکل

قبل‌ از این‌ که درمورد کاربرد پلی وینیل الکل صحبت کنیم، بهتر است که اطلاعاتی را درمورد روش تولید این محصول به دست بیاورید. درست برعکس اکثر محصولات پلیمری،، وینیل با استفاده از روش پلیمریزاسیون منومر تولید نمی‌شود. زیرا این محصول نسبت‌ به  استات آلدئید تاوتومر لحاظ ترمودینامیکی پایداری ندارد. این محصول با پلیمرهای دیگر مشتق‌ شده و به تولید می‌رسد. البته که وینیل الکل به‌ صورت طبیعی نیز ممکن است در طبیعت یافت شود.

ویژگی های پلی وینیل الکل

این ماده صنعتی از خاصیت تشکیل فیلم و چسبندگی بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین در مقابل محصولاتی نظیر  گریس، روغن و انواع حلال‌ها مقاومت داشته و حالت اولیه خود را از دست نمی‌دهد. از جمله دیگر ویژگی‌ های پلی‌ وینیل الکل می‌توان به انعطاف بالا و همچنین مقاومت کششی آن اشاره نمود.

تمامی این خصوصیات باعث شده تا برای تولید این محصولات مختلفی نظیر رنگ و چسب این ماده به یکی از بخش‌های اصلی تبدیل شود. همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، وینیل الکل به جذب رطوبت تمایل بالایی دارد و می‌تواند به‌ عنوان یک نرم‌کننده نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.  شما پس‌از تحقیق در مورد تولید برخی از محصولات صنعتی متوجه خواهید شد که این ماده یکی از مهم‌ترین مواد اولیه رنگ ،  چسب و… به حساب می‌ آید.

بررسی کاربرد پلی وینیل الکل

از جمله کاربرد پلی وینیل الکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ساخت لنز تماسی
  • استفاده در پرینت‌ های سه‌ بعدی
  • استفاده از پلی‌ وینیل الکل در صنعت کاغذ سازی
  • ساخت فیلم‌ های عکاسی
  • استفاده در صنعت نساجی
  • به‌عنوان مواد اولیه چسب
  • برای صنایع رنگ‌ سازی
  • ساخت کاشی
  • پلی‌وینیل برای صنعت داروسازی
  • برای تولید قطره چشم
  • استفاده در لوازم آرایشی

خواص منحصر به‌ فرد این ماده باعث شده تا و کاربردهای آن در طیف گسترده‌ای از صنایع وجود داشته باشد. در حال حاضر شرکت‌های متعددی به واردات پلی‌ وینیل الکل می‌پردازند و شما می‌توانید به‌صورت حضوری و غیرحضوری جهت تهیه این محصول صنعتی بسیار مهم به آن‌ها مراجعه کنید. شرکت ماران تجارت به‌ عنوان یکی از برجسته‌ ترین شرکت واردات مواد اولیه شیمیایی می‌تواند بهترین نمونه‌های پلی‌ وینیل الکل را به تولیدکنندگان ارائه داده تا با استفاده از آن بتوانند در صنعت کاغذسازی ، رنگ، چسب، نساجی و… محصولات مناسبی را به تولید برساند.

مزایای استفاده از پلی‌ وینیل الکل

استفاده از این ماده صنعتی می‌تواند برای تولید محصولات مزایای متعددی را به‌همراه داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • مقاوم در برابر حلال‌ها نظیر نفت
  • به نفت برای تولید آن نیازی نیست.
  • دارایخاصیت چسبندگی بالا و امولسیون کنندگی

شرایط نگهداری پلی وینیل الکل

پس‌ از صحبت در مورد کاربر  پلی‌ وینیل الکل بهتر است که در مورد شرایط نگهداری این محصول نیز توضیحاتی را بیان کنیم؛ چرا که این ماده از آن دست ماده‌ های صنعتی است که باید حتما تحت شرایط خاصی نگهداری شود.

شما باید این محصول را دور از اکسیدان‌ های قوی نگهداری کنید. همچنین دمای مناسب برای و مراقبت از آن 20 الی 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. ظرفی که این ماده داخل آن قرار می‌گیرد، باید مقاومت بالایی داشته و حتما در یک محیطی  تهویه دارد، قرار بگیرد. همچنین باید تا حد امکان از سرد شدن و یخ زدگی و پلی‌ وینیل جلوگیری کنید.