تیلوز رنگ

تیلوز رنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

در میان تمامی مواد صنعتی تیلوز رنگ یکی از پرکاربردترین پودرهای صنعتی بوده که جهت افزایش غلظت و همچنین حالت ژل کنندگی در محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که این محصول نمونه‌ای مشتق‌شده از سلولز بوده و می‌توان آن را در ترکیبات شیمیایی گیاهان نیز به دست آورد.  این ماده دارای خواص ضخیم کننده و حلالیت در آب را دارد. به‌ همین خاطر نیز برای افزایش غلظت سیالات مختلف از آن استفاده می‌شود.

درحال‌حاضر در صنایع آرایشی، تولید رنگ و تولید محصولات بهداشتی به‌صورت بسیار فراوانی از تیلوز استفاده می‌کنند.  این ماده کاملاً بی‌ مزه، غیرسمی و بدون بو می‌باشد و می‌توان به‌صورت محلول در آب از آن استفاده کرد. شایان‌ذکر است که عامل‌های زیادی در چگونگی واکنش آن در زمان ساخت یک محصول نقش دارند که در ادامه در خصوص این موجود توضیحاتی را به شما ارائه خواهیم داد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تیلوز رنگ و کاربردهایی که دارد اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم.

در حال‌ حاضر شرکت‌های بسیار زیادی در سراسر کشور به واردات مواد اولیه صنعتی همانند مواد اولیه رنگ ، چسب و رزین و تیلوز می‌پردازند و کیفیت این مواد اولیه روی محصولات نهایی تاثیر بسزایی دارد. بنابراین خرید محصولات با کیفیت کار سردرگم کننده‌ای می‌باشد. پیشنهاد ما به شما این است که برای خرید تمامی مواد اولیه صنعتی به شرکت‌های معتبری مراجعه کنید. ماران تجارت به‌ عنوان برترین واردکننده مواد اولیه صنعت می‌تواند دراین‌باره به شما اطلاعات کاملی را ارائه داده و درنهایت محصولات باکیفیتی را به فروش برساند.

اهمیت استفاده از تیلوز رنگ

درحقیقت تیلوز به‌عنوان یکی از برترین و مهم‌ترین مواد اولیه رنگ به حساب می‌آید که می‌تواند باعث افزایش غلظت این محصولات شده و خاصیت چسبندگی به آن‌ ها بدهد. این ماده یک پلیمر نیمه سوزنی و غیرسمی بوده و همچنین برای ساخت مصالح ساختمانی و داروها نیز به شکل گسترده استفاده می‌شود. دلیل محبوبیت بالایتیلوز رنگ  این است که دارای خاصیت غلظت کنندگی بالایی بوده و می‌تواند در کیفیت نهایی محصولات نقش مهمی را ایفا کند.

همان‌طور که در متن در ابتدای مطلب به این‌موضوع اشاره شد، این محصول دارای خاصیت ضخیم کنندگی بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای ژلاتین حیوانات نیز باشد. تیلوز رنگ یک  ماده جامد و پودری به رنگ طلایی است و در برخی اوقات نیز به‌صورت گرانولی مشاهده می‌شود. این ترکیب در زمان حل شدن با آب کلوئید هایی را تشکیل خواهد داد که غیر قابل احتراق بوده و می‌تواند به‌ خوبی با عوامل اکسید کننده مقابله کند. همچنین از این محصول در محلول‌های روان که دارای خاصیت ژلی حرارتی هستند، استفاده می‌شود. به‌طورکلی تیلور دارای انعطاف بالایی بوده و می‌توان به‌منظور تولید محصولات صنعتی گوناگونی از آن استفاده زیادی داشت. هرچه استفاده از این ماده در تولید محصولات بیشتر باشد، طبیعتاً چسبندگی و غلظت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. شایان‌ذکر است استفاده از تیلوز می‌تواند از نظر اقتصادی نیز تا حد بسیار زیادی مقرون‌ به‌ صرفه باشد.

دیگر کاربردهای تیلوز

در حال حاضر صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای به تیلوز رنگ  داده و برای تولیدات محصولات گوناگونی از آن استفاده می‌کنند که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تیلوز  برای تولید چسب کاشی
  • جهت تولید محصولات گچی
  • استفاده در صنایع دارو سازی
  • استفاده در صنعت غذایی
  • جهت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی
  • برای تولید قطره چشم
  • تولید لنز
  • پخت نان سبوس‌دار
  • جهت تولید انواع پاک‌ کننده‌ها و شوینده‌ها
  • تیلوز رنگ برای تولید انواع روکش و رنگ‌ها

ویژگی‌ های شگفت‌ انگیز تیلوز

درحقیقت وجود ویژگی‌های منحصر به‌ فرد و شگفت‌انگیز تیلوز رنگ باعث شده تا درحال‌حاضر جایگاه ویژه‌ای را در صنایع داشته باشد. لازم است بدانید که این ترکیب در آب گرم و یا سرد به‌ صورت محلول بوده و زمانی‌ که در حالت جوشیدن باشد، به‌ هیچ‌ وجه رسوب نخواهد کرد. به‌همین خاطر می‌ توان از آن در طیف گسترده‌ای از حلال‌ها و ویسکوزیته ها استفاده کرد.

این محصول یک ناده غیر یونی بوده که می‌تواند با پلیمرها همزیستی داشته باشد. همچنین از نظر ویسکوزیته نیز کاملاً پایدار بوده و مانع کپک زدن می‌شود. تیلوز در اثر واکنش قلیایی سلولز با اکسید اتیلن به تولید می‌رسد. این واکنش باعث شده تا این محصول در گروه هیدرو اکسی اتیل قرار بگیرد. از این محصول به‌عنوان یک  پودر غلیظ کننده و تثبیت‌کننده برای تولید رنگ و دیگر محصولات استفاده می‌گردد.