صادرات مواد شیمیایی

صادرات مواد شیمیایی

صادرات جزء تجارت‌های سودآور به حساب می‌آید. می‌توان در زمینه‌های مختلفی برای صادرات فعالیت کرد. بخش عمده‌ای از تولیدات محصولات مختلف به مواد اولیه شیمیایی بستگی دارد. بنابراین می‌توان گفت که صادرات مواد شیمیایی جزو تجارت‌های بسیار عالی و هوشمندانه بوده و می‌تواند برای تولید کنندگان و همچنین کسانی که به به عرضه این محصولات می‌پردازند، کمک بسزایی کند.

به‌ طورکلی ترکیبات شیمیایی برای هر صنعتی نیاز خواهد بود و کاهش و یا عدم عرضه این محصولات می‌تواند به‌ صورت مستقیم اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. در کشور ما مجموعه‌های متعددی وجود دارند که به صادرات و واردات مواد اولیه شیمیایی می‌پردازند. این موضوع باعث شده تا اقتصاد کشور در وضعیت پایدار قرار داشته باشد و همچنین تولیدکنندگان بتوانند از بهترین مواد اولیه شیمیایی برای تولیدات محصولات مختلف استفاده کنند.

صادرات مواد اولیه شیمیایی در کشور

زمانی‌که  مواد شیمیایی به کشورهای دیگر صادر می‌شود، سود بسیار زیادی نصیب عرضه کنندگان و همچنین کشور خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که صادرات هر یکاز محصولات شیمیایی بسیار مهم بوده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.به دلیل این‌ که کشور ما یکی از منابع غنی نفت است، به یکی از صادرکنندگان برتر مواد شیمیایی تبدیل شده‌ است. در حقیقت می‌توان با این تجارت بسیار سودآور و مهم تا حد بسیار زیادی به چرخه اقتصادی کشور کمک کرد. برخی ترکیبات شیمیایی همانند پلی‌ وینیل الکل ، مونومر، مواد اولیه رنگ‌ سازی و… هر برای اکثر صنایع از اهمیت بسزایی برخوردارند، توسط کشور ما تأمین می‌شوند.

می‌توان گفت که مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران و محصولات شیمیایی و پتروشیمی است و هرسال  بخش قابل‌توجهی از صادرات مواد شیمیایی به کشور ما و بستگی خواهد داشت. در سال 1396 میزان صادرات این محصولات حدود ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده‌ است. می‌توان گفت اگر صادرات مواد اولیه شیمیایی حذف شود و در درآمد اقتصادی کشور حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

ضرورت وجود مواد شیمیایی در زندگی امروزی

همان طور که در بخش‌های قبلی نیز روی این موضوع تأکید داشتیم، واردات و صادرات مواد اولیه شیمیایی جزو موارد بسیار ضروری است. مواد شیمیایی در صنایع جایگاه ویژه‌ای دارند و بازار این محصولات نیز دارای رونق بالایی می‌باشد. همه کشورهای دنیا در حوزه واردات یا صادرات ترکیبات شیمیایی به فعالیت می‌پردازند. در حقیقت محصولات شیمیایی رونق اقتصاد کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت.

می‌توان گفت ضرورت این محصولات همانند خوردن غذا و یا و پوشیدن لباس در زندگی روزمره خواهد بود. میزان وابستگی صنایع گوناگون به این محصولات تا حدی بوده که بسیاری از آن‌ها با عدم عرضه مواد شیمیایی ورشکست می‌شوند و دیگر نمی‌تواند در حوزه تولید محصولات بخصوصی، به فعالیت بپردازند. به دلیل اهمیت بسیار بالای صادرات مواد شیمیایی می‌توان آن را یکتجارت سودآور به حساب آورد. کشور ما نیز با توجه به این‌که به منابع  نفت خام دسترسی دارد،  سالانه مواد شیمیایی بسیار زیادی را در حجم بالا به کل کشورهای جهان صادر می‌کند.

چه چالش‌هایی در صادرات مواد اولیه شیمیایی وجود دارد؟

می‌توان گفت با وجود اهمیت بالای صادرات محصولات شیمیایی، این فعالیت دارای چالش‌های متعددی نیز می‌باشد. آگاهی از قوانین و مقررات صادرات این محصولات باعث شده تا همه  افراد بتوانند به‌ صورت هوشمندانه عمل کنند. از جمله مهم‌ترین مشکلات بازار مواد شیمیایی می‌توان به قیمت‌ ها اشاره کرد. در صورتی‌ که میزان تقاضای کشورهای دیگر کشورها افزایش پیدا کند، مسلماً قیمت مواد اولیه شیمیایی نیز رو به افزایش خواهد بود.

می توان محصولاتی را که دارای تقاضای بالا و یا پایینی هستند، در نظر گرفت و در این حوزه به سودهای بالایی رسید. اما در برخی شرایط ممکن است و میزان عرضه بالا باشد و و این مورد روی کاهش قیمت مواد شیمیایی و مؤثر می‌شود.  شما باید تمامی این موارد را در نظر داشته باشید تا بتوانید به‌ صورت هوشمندانه و در زمان مناسب  برای صادرات اقدام کنید.

شرایط صادرات مواد شیمیایی

برای صادر کردن مواد شیمیایی حتماً به یکسری از مدارک نیاز است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • کارت بازرگانی
  • گواهی استاندارد
  • صدور پروانه

صادرات مواد شیمیایی

مواد اولیه مواد شیمیایی صادراتی کدام‌اند؟

مهم‌ترین و و محصولاتی که در بخش صادرات مواد شیمیایی قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • گلیسیرین
  •  اسید هیدروکلریک
  • بنزوات سدیم
  • نیترات آلومینیوم
  • تری اتانول آمین
  • اسید سیتریک
  • استیک اسید
  • اسید سولفوریک

سخن پایانی

بخش عمده ای از اقتصاد هر کشوری به صادرات مواد اولیه شیمیایی بستگی دارد. بنابراین این تجارت بسیار پر اهمیت بوده و مجموعه بسیار زیادی در این حوزه مشغول هستند.